Zo als te lezen in de blog AVG en emailmarketing moet je nieuwsbrief of mailing voorzien zijn van een opt out regeling. Wat is dit nu precies en waar moet deze aan voldoen? Een opt out regeling is volgens definitie een:

Regeling waarbij een persoon nadrukkelijk moet verklaren niet gebruik te willen maken van bepaalde diensten. Indien hij/zij dat niet doet neemt hij een dienst automatisch af. 

De mailing moet dus voorzien zijn van een regel waar de lezer middels een klik ervoor kan zorgen dat hij de mailings in de toekomst niet meer ontvangt. Veel bedrijven kiezen ervoor om deze regel onderaan in de mail te plaatsen door middel van een simpele tekst in de vorm van: Wilt u deze nieuwsbrief niet langer ontvangen klik dan hier. 

Dit is afdoende en je zorgt er als bedrijf voor dat je voldoet aan de AVG voorschriften. 

Tips en trucs

Een tip om hierin te onderscheiden kan zijn dat je ervoor kiest om de tekst niet standaard te laten zijn. Kies bijvoorbeeld voor een andere tekst dan de tekst die je onder de meeste nieuwsbrieven ziet. Zo zal de lezer misschien toch besluiten om in de toekomst mailings te blijven ontvangen. Een aantal leuke voorbeelden zijn:

Genoten van de nieuwsbrief maar volgende keer liever niet. Klik dan hier. 

Eventjes geen nieuwsbrief meer ontvangen klik dan hier. 

Wees wel altijd duidelijk en specifiek in de tekst waar de lezer op moet klikken om zich uit te schrijven en zorg voor een duidelijke bevestiging van de uitschrijving op het vervolgscherm.

Zo voorkom je onnodige vragen in de mailbox en zorg je ook op dit gebied voor een goede dienstverlening. In het vervolgscherm kan je ook aangeven dat je het jammer vindt dat men geen nieuwsbrieven meer wil ontvangen maar dat je je altijd weer in kan schrijven via de website. 

Een andere tip is om de frequentie van de mailings te laten verminderen of het type van de mailing te differentiëren. Zo kan je de lezer bijvoorbeeld de optie geven om tijdelijk geen mails meer te ontvangen. Dit doe je door middel van een voorkeuren optie in je mail programma in te bouwen. Men kan er dan bijvoorbeeld voor kiezen om maandelijks een mail te ontvangen in plaats van wekelijks. Stuur je mails over verschillende onderwerpen? Laat de lezer dan kiezen over welke onderwerpen ze nog wel nieuwsbrieven willen ontvangen. 

Wat je ook veel ziet bij mailing is dat er vakjes worden aangeboden die de lezer moet af of aanvinken. Zorg ervoor dat de vakjes standaard niet aangevinkt zijn. Zo voorkom je onduidelijkheden en voldoe je netjes aan de AVG wetgeving.